انواع سختی گیر پکیج موجب جذب سختی آب شده و موجب می‌شود تا اب بدون سختی وارد مبدل شوند و با این کار طول عمر مبدل افزایش پیدا می‌کند. با این مزیت امروزه فروش سختی گیر پکیج در مراکزی همچون سایت ایران بوتان بسیار رواج دارد.

تهیه این محصول تعمیر پکیج را به صورت چشمگیر کاهش می دهد. مدل های گوناگون سختی گیر پکیج از جمله شیمیایی، مغناطیسی و الکترونیکی را در لوله آب سرد ورودی آب گرمکن و پکیج نصب می‌شود. برای اطلاع بیشتر در مورد انواع ضد رسوب پکیج ما را همراهی نمایید.

سختی آب و یا رسوب چیست؟

سختی آب شامل رسوباتی مانند نمک های معدنی (ترکیبات کربناتهای هیدروژن و منیزیم و کلسیم و غیره) می باشد که در آب وجود دارد. این نوع رسوبات دیده نمی شوند و در مواقع حرارات دیدن آب (مثلا در سماور ها و یا کتری های آب جوش) خود را نشان می دهند. برای جدا کردن آن ها به انواع سختی گیر پکیج نیاز است.

مقدار سختی آب، به مسیر و بستر جریان آب در زیر زمین یا سطح زمین (رودخانه ویا سد) بستگی دارد، همچنین مقدار سختی آب در زمان های مختلف متفاوت و با توجه به شرایط اقلیمی و محیطی متغیر است که این مقدار را می توان با دستگاه سختی سنج موجود در بازار مشخص کرد. سختی آب در تهران و سایر شهر های دیگر نیز با توجه به توضیحات ذکر شده متفاوت می باشد.

سختی گیر پکیج چیست؟

سختی گیر آب پکیج همچنین با نام های رسوب گیر آبگرم کن، ضد رسوب و رسوب زدای آب گرم کن و پکیج معروف است. انواع سختی گیر پکیج یا رسوب گیر وسیله ای است که بر سر راه ورودی آب بسته می شود و می تواند رسوب موجود در آب را کاهش دهد. این وسیله کاربردی موجب جلوگیری از ورود سختی و رسوب آب به داخل پکیج شده و از این رو میزان خرابی وسایل گرمایشی را کاهش می دهد.

 انواع سختی گیر پکیج

با توجه به وجود سختی آب، استفاده از یکی از انواع سختی گیر پکیج دیواری الزامی به نظر میرسد، مخصوصا در مناطقی که آب مصرفی آن سختی بالاتری دارد.

بسیاری از تعمیراتی که برای پکیج دیواری و آبگرمکن انجام می شود منشاء آن جرم و سختی آب است و شامل موارد زیر است:

  • جرم گرفتن مبدل و کم شدن فشار آبگرم مصرفی
  • سوراخ شدن مبدل
  •  پوسیده شدن قطعاتی که با آب در ارتباط است
  •  دِفرمه و تغییر شکل دادن واشر های پکیج
  • پایین آمدن راندمان پکیج
  • کمتر شدن گرمای آبگرم مصرفی
  • گرمای مسیر گرمایش.

البته باید به این نکته مهم اشاره کرد که پکیج دو مبدله کمتر از پکیج تک مبدل جرم میگیرد و همین نکته باعث شده که بسیاری افراد به خرید پکیج دو مبدل رو بیاورند اما باز هم برای پکیج دو مبدل وجود یک دستگاه سختی گیر توصیه می شود. در ادامه شما را با انواع سختی گیر پکیج آشنا می کنیم.

سختی گیر مغناطیسی (مگنتی):

قطعه ای فلزی که با توجه به مگنت قوی و ثابتی که دارد باعث تغییر ساختار مولکولی یون های فلزی آب مانند یون منیزیم و کلسیم  شده و از تشکیل رسوب در مسیر آب جلوگیری می کند.

سختی گیر الکترونیکی:

در بین انواع سختی گیر پکیج، نوع الکترونیکی دستگاهی است که با ایجاد امواج الکترومغناطیسی باعث از بین رفتن تعادل بین یون های منفی و مثبت و کوچک تر کردن یون های موجود در آب شده و در نتیجه این ذرات خنثی و معلق می گردند و دیگر به بدنه قطعات پکیج دیواری (مخصوصا قطعات فلزی) و سیستم لوله کشی نمی چسبند.

سختی گیر شیمیایی:

 در بین انواع سختی گیر پکیج، نوع ضد رسوب شیمیایی دستگاهی است که دارای مخزنی می باشد که کارتریج یا فیلتر شیمیایی در داخل آن است و آب وارد این مخزن شده و طی فرایندی شیمیایی موجب حل شدن مواد معدنی مانند یون های کلسیم و منیزیم در آن می شود.

پس از مدتی استفاده نیز باید کارتریج یا فیلتر آن (بین 6 الی 18 ماه بسته به میزان سختی آب و کیفیت سختی گیر و تک مبدل یا دو مبدل بودن دستگاه) تعویض گردد. خوب است بدانید که کارتریج مورد استفاده در سختی گیر شیمیایی پکیج از نوع سختی گیر پلی فسفات می باشد.

در بین انواع سختی گیر پکیج دیواری، کدام مناسب تر است؟

هر سه سختی گیرها مقداری از سختی آب را میگیرند، اما با توجه به تجربیات کارشناسان و تکنسین ها، انواع سختی گیر پکیج شیمیایی در صورتی که کارتریج پلی فسفات آن به موقع تعویض گردد، بهترین روش برای گرفتن یون ها و سختی مضر آب برای پکیج دیواری است.

مزایای استفاده از انواع سختی گیر پکیج

  1. افزایش طول عمر شیرآلات، تاسیسات ساختمان و سیستم پایپینگ
  2. کاهش هزینه مصرف انرژی با رسوب زدای پکیج
  3. جلوگیری از تشکیل سفیدک و لکه سفید رنگ آهکی روی سطوح، شیرآلات، سینک و … .
  4. جلوگیری از کاهش فشار آب درون لوله کشی
  5. افزایش طول عمر موتور پکیج
  6. کاهش مصرف مواد شوینده.

نتیجه گیری

با توجه به مشکل سختی بالای آب در زندگی شهری، رسوب گیر آب موجب جلوگیری از ورود املاحی همچون: آهک، کلسیم، منیزیم، جلبک و گچ به داخل پکیج و آبگرمکن می‌شود. از این رو وجود سختی گیرها موجب افزایش طول عمر پکیج شده، پس قیمت سختی گیر پکیج بوتان و ایران رادیاتور در انواع مختلف هر مقدارم باشد، با توجه به نقشی که دارد، مقرون به صرفه هستند. شما با توجه به کاربرد و میزان سختی آب منطقه زندگی تان باید در بین انواع سختی گیر پکیج در سایت ایران بوتان کنید.