برای آنکه با کاربرد دودکش دوجداره یا تک‌جداره آشنا شوید، بهتر است اول در خصوص نحوۀ کارکرد پکیج‌ها و خروجی دود آن‌ها بدانید. ما در این مقاله از سایت فروشگاهی ایران بوتان به این موضوع می‌پردازیم که دودکش چیست و چگونه عمل می‌کند. پکیج های دیواری برای گرم کردن خانه از گاز استفاده می‌کنند و دود حاصل از گاز طبیعتاً باید از طریق یک دستگاهی به بیرون ساختمان هدایت شود؛ این دستگاه همان دودکش است که قصد داریم در این صفحه مفصل دربارۀ آن صحبت کنیم. شما می‌توانید برای خرید دودکش باکیفیت به بخش محصولات سایت ما مراجعه کرده و بهترین خرید اینترنتی خود را ثبت نمایید.

دودکش چیست و چه انواعی دارد؟

قبل از آنکه شما با کاربرد دودکش دوجداره آشنا شوید بهتر است بدانید دودکش چیست؟ دودکش وسیله‌ای است که دود حاصل از گاز مصرفی پکیج‌ها را به بیرون از ساختمان هدایت می‌کند. این فناوری دارای دو نوع تک جداره و دو جداره است. تمام دودکش‌هایی که تا به حال روی آبگرمکن‌ها و بخاری‌ها دیده‌اید از نوع دودکش تک جداره است. دودکش‌های دوجداره کاملاً متفاوت با دودکش‌های تک جداره عمل می‌کنند.

دودکش‌های دوجداره علاوه بر به انجام رساندن انتقال هوا از بیرون ساختمان به داخل، وظیفۀ خارج کردن دود حاصل از گاز مصرفی پکیج را نیز برعهده دارند.

یعنی دودکش‌های (Chimney) دوجداره علاوه بر مسیری برای خروج دود به بیرون، مسیری برای ورود هوا به داخل پکیج هم دارند. یکی از مزیت‌های استفاده از دودکش‌های دوجداره این است که از اکسیژن موجود در خانه استفاده نمی‌کند و همیشه هوای تازه را وارد منزل شما می‌کند.

نکات مهم و کاربردی هنگام نصب دودکش دوجداره

پکیج‌های دیواری فن دار یک دودکش مخصوص دوجداره دارند که قطر جدارۀ داخلی آن 6 سانتی‌متر و جدارۀ خارجی آن 10 سانتی‌متر است؛ حال باید بدانید در هنگام نصب این دودکش چه نکاتی را باید رعایت کنید:

  • هرگز نباید دودکش مخصوص پکیج‌های فن دار خارج از استاندارد شرکت نصب شود و شما باید هنگام نصب دودکش‌ها به استاندارد آن‌ها دقت نمایید.
  • لوله‌های دودکش پکیج دیواری فن دار حتما باید در محیط آزاد (محیط بیرون از خانه) نصب شود تا هم دودهای ایجاد شده در دستگاه را به محیط بیرون هدایت کند و هم هوای مورد نیاز دستگاه را از بیرون تأمین نماید.
  • نهایت طول لوله‌های دودکش باید 4 متر افقی باشد که به‌ازای استفاده از هر زانو، یک متر از طول 4 متر لوله کم می‌شود.

نکات مهم و کاربردی هنگام نصب دودکش دوجداره

کاربرد دودکش دوجداره چیست؟

دودکش دوجداره در نصب پکیج‌های بوتان و ایران رادیاتور مورد استفاده قرار می‌گیرند. پکیج های دیواری محفظه احتراق بسته (روم سیلد) به روشی طراحی شده‌اند که بتوان برای آن‌ها از دودکش دوجداره استفاده کرد و این مسئله در واحد‌های با متراژ کمتر از حد مجاز استاندارد کاربردی بوده و باید استفاده گردد، تا عمل تخلیۀ دود و مکش هوا از طریق این نوع دودکش صورت پذیرد.

به این صورت که از طریق فن پکیج شوفاژ و به کمک دودکش دوجداره، هوای لازم برای احتراق از فضای آزاد به دستگاه می‌رسد و گازهای ناشی از احتراق به فضای آزاد هدایت می‌شود. از دیگر کاربرد دودکش دوجداره می‌توان به عدم مصرف اکسیژن داخل خانه اشاره کرد که این موجب می‌شود همیشه هوای تازه از بیرون وارد دستگاه پکیج شما شود.

دودکش دوجداره شامل 2 دودکش که لوله خارجی به قطر 10 سانتی‌متر و لوله داخلی به قطر 6 سانتی‌متر است که از طریق لوله داخلی هوای لازم(اکسیژن)مورد نیاز پکیج دیواری منتقل می‌شود و از فضای بین لوله داخلی و خارجی دود و گازهای حاصل از احتراق به بیرون واحد انتقال می‌یابد.

  1. پوشش رنگ به‌وسیلۀ اپوکسی پلی استر مخصوص و پودرهای پلی استر
  2. امکان تولید در رنگ‌های دلخواه
  3. مقاومت شیمیایی اتصالات مطابق الزامات استانداردهای لازم لوله‌های رابط
  4. زانوهای واسطه ۴۵ و ۹۰ و آداپتورها تکمیل‌کنندۀ این سیستم هستند.
  5. در مدل‌های محفظه احتراق بسته، وجود کلاهک دودکش در انتهای لوله، جهت جلوگیری از ورود محصولات احتراق به داخل ساختمان الزامی است.

کلام پایانی

ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی ایران بوتان برای شما مطالبی دربارۀ کاربرد دودکش دوجداره و تک جداره و همچنین  نکاتی مهم درباره نصب این دو نوع دودکش قرار داده‌ایم. اگر قصد دارید با دودکش‌ها آشنا شده و نحوۀ عملکرد آن‌ها را دریابید، پیشنهاد می‌کنیم باری دیگر این مطلب را با دقت و حوصله بخوانید و از نکات گفته‌شده در آن استفاده کنید. شما می‌توانید برای خرید دودکش باکیفیت به سایت ما مراجعه نمایید و خرید اینترنتی منحصربه‌فردی را برای خود به ارمغان آورید.